Är du här? Just nu?

Om du stannar upp och funderar på vart du är i tankarna just nu, vart är du då? Är du här i detta ögonblick med fullt fokus på vad du är med om just nu, det du gör och hur det känns? Eller är dina tankar i historien, igår, förra veckan eller förra timmen? Eller är du redan på väg till nästa sak, mål, aktivitet eller dröm i tanken? Är du redan några timmar fram, på väg, full fart fram, kanske redan i mål med nästa projekt i tanken?


Inget av ovanstående är fel. Tvärtom. Det kan vara bra att analysera och reflektera, dra slutsatser för att utvecklas osv. Det är även bra att ha framförhållning och drömma, planera och vara driven. Men inte jämt. Om du finner att du nästan alltid ältar historien eller alltid är på väg i tanken kanske det är klokt att stanna till och se vad du har JUST NU. Vad du är med om JUST NU. Hur det känns JUST NU. Att uppskatta och se JUST NU. För just nu är ju liksom bara NU...

Jag har varit usel på att vara mindful, här och nu, kalla det vad du vill... Jag har ältat bakåt och jag har rusat framåt i både handling och tanke men här och nu fanns liksom inte. Inte på riktigt. Tills plötsligt en dag när jag inser att oj titta där, känn doften där, känn vinden mot huden, regnet i ansiktet, gräset mot benen, uppskatta, lyssna, närvara, umgås... var i nuet och oj, vad rik jag blev på en gång. Vad mycket fantastiskt som finns precis just här, just nu, som jag inte alltid sett.

Att börja se det lilla i det stora, stanna upp och dra ett par medvetna andetag, sitta och bara lyssna, fokusera på att bara känna och ta in, allt sådant har berikat mig själv och gett mig ett inre lugn som är ett oerhört kraftfullt verktyg i en tid av högt tempo, Men vem bestämmer tempot? Och om nu tempot måste vara så högt, måste du hänga på? Hela tiden?

Balans. Ett svårt ord att leva efter. Men egentligen inte. Balans mellan aktivitet och vila mellan att göra, reflektera och vara.

Jag har blivit medveten om nuet på ett nytt sätt när jag medvetet fokuserar på det och då innebär det att nuet kan vara med mig även i stunder av mycket reflektion eller planerande. Små stunder av vila, av att pausa, av att andas, av att ta in och lyssna på sig själv. Och vet du vad det har givit mig? Jo, lugn. Ett grundlugn som är oerhört skönt.

Visst ibland glömmer jag och vad händer då? Stress, ilska, trötthet. Men om jag tränar på närvaro i nuet regelbundet så behöver jag inte hamna där i stress, ilska eller trötthet. Jag hinner uppfatta signalerna och ge mig själv en stund av här och nu.

Några Här-och-nu-tips:

  • Blunda och dra in luft genom näsan, notera dofterna och sucka ut luften genom munnen och notera känslan.
  • Sitt och titta på det framför dig verkligen se det. Form, färg, storlek, placering, rörelse...
  • Yoga
  • Meditera
  • Promenera i skogen och notera med alla sinnen
  • Klappa ett djur
  • Prata med ett barn, en vän eller en partner - verkligen prata MED
  • Skriv. Jag älskar att skriva. Det tar mig till nuet.
  • Fotografera och verkligen se vad du fotar.
Vilka är dina bästa här-och-nu-tips?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroppsideal och upp-fuckad hjärna

Meditationer, mantran och mudras

Rivstart på påsken