Är du som jag en HSP person?

Jag undrade länge varför jag blev tröttare än många andra jag känner av att vara i sociala sammanhang, av att ta in för mycket ljud-, syn- och andra känslointryck? Varför hade jag ett sådant stort behov av att vara ensam ibland att vila efter mycket händelser? Varför kunde, och orkade, inte jag delta på massa aktiviteter och i sociala sammanhang i samma uträckning som många andra av mina vänner? Varför tog jag på mig andras känslor och jobbade stenhårt för att alla skulle må bra och vara glada? Varför var jag så rädd och otrygg inför osämja och konflikter? Varför hade jag ett så stort behov av att dra mig undan till lugnet och stillheten? Och varför var det så viktigt för mig att sova mycket? Det är inte förrän i vuxen ålder som jag förstått att jag är en HSP-person (highly sensitive person), en högkänslig eller högsensitiv person där allt ovan är delar av den jag fortfarande är.

Om jag ser på min egen utveckling kopplat till just högkänsligheten så är det något som fått mig att känna mig annorlunda sedan barnsben. Som barn skulle jag beskriva mig själv som blyg, osäker, rädd, känslosam, försiktig, introvert, lättskrämd och skör men samtidigt extrovert i vissa sammanhang, omtänksam, empatisk, snäll och glad. I vuxen ålder stämmer många av dessa beskrivningar fortfarande in på mig men jag skaffat mig verktyg i form av självmedvetenhet, yoga, mindfulness och meditation för att balansera de sidor som lätt töms på energi. För det är just det, energin tar slut väldigt lätt och behöver fyllas på. 

Jag kan beskriva det som att jag har en bägare fylld med energi och den energin kan fyllas på eller tömmas ur. Sådant som gör att energin töms ur och att jag blir väldigt trött och lättuppstressad är aktiviteter som kräver mycket fokus och koncentration, sociala och andra sammanhang där jag utsätts för mycket intryck, känslomässiga situationer och situationer som kräver att jag ger av mig själv på ett psykiskt plan ex inom jobb, i föräldrarollen eller på fest. Splittrad uppmärksamhet, att jag ska försöka göra flera saker samtidigt ex lyssna på någon som pratar samtidigt som jag skriver eller situationer där jag inte har kontroll och måste vara alert med alla sinnen tömmer också energin väldigt snabbt.

Detta kan låta som att jag inte orkar något och att energin tar slut väldigt fort, och ja, det kan den men den kan också lätt fyllas på. När jag var yngre visste jag inte hur, men idag har jag lärt mig att känna igen signaler på att bägaren är på väg att bli tom och idag vet jag hur just min bägare kan fyllas på. Allt detta beror på att man som HSP tar in omgivningens energier, känslor och signaler i en större uträkning än många andra. Det är som att vi saknar ett filter mot alla intryck som når oss och att våra känselspröt är mycket känsligare. Alla intryck och känslor tar tid att processa och bearbeta och det är viktigt att man lär sig att ta den tiden för att må bra och inte bli överstimulerad och kanske stressad eller utmattad.

Här är sådant jag lärt mig om mig själv och mitt HSP-energikonto

Saker som tömmer energi
  • För många aktiviteter på en dag som kräver fokus, koncentration och social förmåga, hit räknas sociala sammanhang, aktivitet som kräver logistik och planering som tandläkarbesök, handla mat osv.
  • För mycket sinnesintryck, ljud, syn, hörsel, känsel i form av prat, brus och buller, datorpling, färger, värme, kyla, smärta.
  • Om jag tvingas ha fokus på flera saker samtidigt.
Hur blir det för mig om energin är på väg att ta slut?
Ilska, gråt, trötthet, stress, överaktiva sinnen ex hörsel...

Saker som fyller på energi

  • 15 min av tystnad helt för mig själv mellan två aktiviteter kan räcka för att ladda om
  • En promenad ute
  • En joggingtur
  • Meditation
  • Yoga
  • Mindfulness i vardagen, stanna upp se, lyssna, känn, var här och nu. Andas.
Hur blir det om jag är noga med balansen mellan aktivitet och vila?
Glädje, kreativitet, lugn, harmoni

Hur vet man om man är en högkänslig person? 

Kanske har man insett att man har ett större behov av balans mellan aktivitet och vila för att fungera och inte bli överstimulerad och stressad. Om du är nyfiken på om du tillhör de 15-20 % av befolkningen som är HSP-personer så kan du se om flera av följande punkter stämmer in på dig:
  • Känslig, noterar väldigt många intryck från omgivningen
  • Aktiv hjärnaktivitet, tänker mycket hela tiden
  • Reflekterar mycket och ofta
  • Har en hög medvetenhet
  • Har en stor empatisk förmåga
  • Tänker noga före handling (missuppfattas ofta som blyghet, osäkerhet eller rädsla)
  • Kräver mycket tid för återhämtning
  • Kreativ
  • Kritikkänslig
  • Analytisk
  • Lättstressad
  • Förändringskänslig
  • Medveten om andras tankar och känslor
  • Observerar omgivningen innan man agerar med den
  • Stor medvetenhet om detaljer, nyanser och kontraster
  • Reagerar ofta känslomässigt på olika händelser

Dr. Sanna Ehdin förklarar, på sin hemsida https://ehdin.com/hsp-hogkanslighet/, mekanismerna bakom HSP så här:
"Hjärnans spegelneuron är nervceller som avger nervimpulser både när en individ själv utför en viss handling och när individen observerar samma handling utföras av en annan individ. På det viset ”speglar” neuronerna beteendet hos ett annan människa eller djur. Med det menas att när vi ser någon som gråter, skrattar eller blir arg så uppträder våra hjärnor som om det hände oss själva. Men det gäller även rent motoriskt, som när vi ser någon röra sig, beter sig våra neuroner som om vi rörde oss.
Högkänsliga personer har därför lättare att uppfatta och känna vad som pågår i omgivningen. Typ man kan komma in i ett rum och direkt veta vilka känslor som är i omlopp.
En del högkänsliga personer besväras av att de lätt går in i ett alert eller hyperalert (överstressat) stadium. Det kan orsakas av  limbiska stress-autolooparna, LSA,vilket innebär en korskoppling i det limbiska systemet. Detta medför att kroppen omedelbart reagerar med en överlevnadsmekanism – innan hjärnans högre centra nåtts. Dvs. innan högre centra har hunnit bedöma om det verkligen är någon fara å färde."

Vill du lära mer om HSP så kommer lite läs- och lyssningstips här:

Boktips
Drunkna inte i dina känslor av Maggan HägglundDoris Dahlin (2014)
Webbsidor
Poddar

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Meditationer, mantran och mudras

Kroppsideal och upp-fuckad hjärna