Tips för bättre sömn

Jag är allt som oftast en person som sover bra. Bra för mig är att jag får 7-7,5 h obruten sömn per natt och att jag somnar snabbt och vaknar utvilad när klockan piper. Jag är en morgonpigg person, men samtidigt kvällstrött. Att somna före 21 är optimalt för mig då jag kliver upp strax innan 04.30 för att morgonyoga (drömsk start! Lovar ;)

Men ibland kan jag bara inte somna, och den stressen, över att inte kunna somna, gör att det blir ännu svårare att somna. Känner du igen dig?

För mig sker dessa svårt-att-somna-kvällar om jag exempelvis:
1. Äter för mycket och för sent.
2. Jobbar eller har hjärnan igång på annat krävande för nära inpå (mindre än två timmar) läggdags.
3. Yogar ett för energilyftande yogapass för sent på kvällen.
4. Går och lägger mig för sent.
5. Är i perioden strax innan ägglossning i menscykeln.

Har du funderat på vilka mönster du ser när det kommer till om du kan somna lätt eller inte?

Här är mina 10 bästa tips på att somna snabbt och sova gott hela natten (jag gör inte alla saker alla kvällar - då skulle jag inte hinna sova alls den natten ;):

1. Ät inte för sent. Ät inte två-tre timmar innan läggdags.
2. Ta en lugn kvällspromenad.
3. Be någon massera dina fötter eller andra delar av kroppen precis innan du önskar somna.
4. Ha öronproppar, sovmask, svalt och mörkt i sovrummet
5. Ligg på rygg med händerna på höfterna eller längs sidorna, kanske en kudde ihoprullad under knäna.
6. Lyssna på guidad kroppsscanning eller en guidad meditation. Ex yoga nidra.
7. Stäng av all teknisk utrustning i sovrummet. Ha telefonen på flygplansläge.
8. Ha blåljusfilter på skärmar en timme innan läggdags.
9. Krama en kudde, barnens gosedjur, ett barn eller en partner.
10. Gör någon avslappnande aktivitet precis innan du önskar somna som att yinyoga, ha sex, göra en framåtfällning sittandes i sängen eller läsa en fysisk bok, gärna högt.

Vilka är dina bästa tips på att somna?

Ha en fin dag och sov gott ikväll :)!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroppsideal och upp-fuckad hjärna

Meditationer, mantran och mudras