Mammalivet, påskledigt och mindfulness på minuten

Det är absolut skönt att ha lov. Sol, yoga, promenader, löprundor, poddar, läsa, krama barn, umgås med barn, vara glad, få sovmorgon, plugga det man önskar osv. Det är också jobbigt och utmanande att ha lov hemma själv med 3, ibland 3+ barn beroende på om barnen har kompisar här eller inte. Duka fram mat, plocka bort mat, laga mat, diska, torka bajs, borsta tänder, byta kläder, duscha nedkissat barn, trösta och plåstra om skrubbsårsskadade barn, badda och lindra för brännässelbrända barn, tvätta gråsvarta jordiga barn, tvätta ögon på barn med jord i ögonen, rasta hunden, göra glass, vicka ut tekopp med te i alla kökslådor samtidigt som glassen görs (sett från den positiva sidan, alla kökslådor blev urtorkade), känna sig trött, morra, ja...någon kanske känner igen en del...

Men för att finna balans i allt så måste jag ibland bara checka ut från surret och in i lugnet, lugnet inom mig. Yoga och mindfulnessövningar är bra verktyg.

I morse gjorde jag ett 60 min yinyogapass utomhus på altanen. Kyligt men uppfriskande och närvarande. Helt fantastsikt grundande. Barnen lekte på gården och hunden låg bredvid mig. Fin start på dagen. Ibland vill man dock grunda sig på direkten. Då passar övningen nedan.



Här är en mindfulnessövning att ta till vid behov när du är hemma och pysslar. 

Mindfulness på direkten

Du kan göra vad som helst hemma när du genomför denna övning. Du kan diska, dammsuga, laga mat eller hämta posten.

  1. Vad du än väljer för aktivitet eller syssla så börja med att uppmärksamma vad du gör och vad som faktiskt sker genom att notera dofter, former och färger, ljud och rörelser och känslor som värme, kyla, strävhet eller mjukhet, allt beroende på vad du gör.
  2. Exempel hämta posten i brevlåda utomhus:
  3. Hur känns det när du tar på skorna, hur känns skorna på fotens olika sidor, vilken färg har skorna, hur låter det när dörren öppnas, när du går mot brevlådan? Hur är luften ute, hur känns den mot huden? Hur är ljuset ute? Vad ser du? Hur doftar det? Hur känns det i kroppen när du går? Hur känns det att hålla i posten? Hur kändes det och hur lät det när brevlådan öppnades?
  4. Alla sinnesintryck som sker, notera dem, och känn tacksamhet över allt som finns i din omgivning och hur dina känslor kan få dig tillbaka från huvudets och vardagens surr för ett ögonblock och låta dig känna att du är Här och Nu, just exakt NU.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är du som jag en HSP person?

Lindra oro, ångest och stress

Välkommen hit och vart du hittar mig på nätet